ရွစ္ေလးလုံး ၂၅ ႏွစ္ျပည့္
ေငြရတုအခမ္းအနား ပထမေန႔ (ၾသဂုတ္လ ၆ ရက္)တြင္ အခ်က္ (၆)ခ်က္ပါတ့ဲ
ေဆြးေႏြးပြဲတစ္ခုကုိ ျပဳလုပ္ခ့ဲၾကပါတယ္။ အဲဒီအခ်က္(၆)ခ်က္ထဲက
တစ္ခ်က္ျဖစ္တ့ဲ " စစ္မွန္ေသာ အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး က႑ " ဆုိတ့ဲ
ေခါင္းစဥ္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဦးကုိကုိႀကီးက အဓိပၸါယ္ရွိရွိနဲ႔
အက်ယ္တ၀န္းေဆြးေႏြးသြားတာကုိ တင္ျပလုိက္ပါတယ္။
အားလံုးေက်းဇူးတင္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔
ဒီေနေဆြးေႏြးမယ္ေခါင္းစဥ္းက အင္မတန္က်ယ္ျပန္တဲ့ ေခါင္းစဥ္းပါ။ တကယ္ဆိုရင္
ဒီေခါင္းစဥ္းကို ကြ်န္ေတာ္တို႔ ျပည့္ျပည့္စံုစံုေဆြးေႏြးမယ္ဆိုရင္
ရက္ေပါင္းမ်ားစြာ ေဆြးေႏြးရမယ့္ ေခါင္းစဥ္ပါ။ ဒါေၾကာင္မို႔လို႔ အခုဒီေန႔
ရတဲ့အခ်ိန္ေလးေတာ့အတြင္းမွာ ကၽြန္ေတာ္ေဆြးေႏြးမွာက အက်ဥ္း႐ႈံ႕ကာ
ထိကာေလာက္ပဲ ေဆြေႏြးႏုိင္မွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အတတ္ႏုိင္ဆံုး
ထိထိေရာက္ေရာက္ျဖစ္ေအာင္ ကြ်န္ေတာ္ ႀကီဳးစားၿပီးေတာ့ တင္ျပထားပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ကြ်န္ေတာ္ ေဆြးေႏြးမယ့္ အခ်က္လက္ေတြနဲ႔ ပတ္သတ္လို႔
က်ယ္ျပန္႔တ့ဲစိတ္၊ ပြင္႔လင္းတ့ဲစိတ္နဲ႔
အားလံုးဂရုတစ္စိုက္နားေထာင္းၿပီးေတာ့ ဝိုင္းေဆြးေႏြးေပးၾကဖို႔လည္း
ဖိတ္ေခၚပါတယ္။
ကြ်န္ေတာ္ ေဆြးေႏြးမယ့္ေခါင္းစဥ္းက " အမ်ဳိးသားျပန္လည္ သင္ျမတ္ေရး၊ စိန္ေခၚမူမ်ားႏွင္႔ အခြင့္အလမ္းမ်ား " ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီေန႔ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ႏုိင္ငံေရာက္ေနတ့ဲ
အေျခအေနဟာ တကယ့္ကို လမ္းဆုံ၊ လမ္းခြ အေျခေနမွာ ေရာက္ေနတာပါ။ ဘယ္လိုလမ္းဆံု၊
လမ္းခြမ်ိဳးလည္းဆိုေတာ့ ၿပီးခဲတဲ့ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ တစ္ေလွ်ာက္လံုးမွာ
အစြန္းကုန္ ထိမ္းခ်ဳတ္ထားတဲ့ နယ္ပယ္အသီးသီးကို အခုမွ တစ္စတစ္စနဲ႔
ေျဖေလွ်ာ႔ေပးလာတဲ့ အဆင့္ပဲရွိပါေသးတယ္။ အဲဒီေတာ့ ေျဖေလွ်ာ့ပြင့္လင္းမူ
ရွိလာတဲ့အထဲမွာ ထူးျခားတဲ့ အခ်က္ေတြကေတာ့ ႏုိင္ငံေရးအက်ဥ္းသား လြတ္လာတာ၊
ျပည္ပကေနၿပီးေတာ့ ထင္းရွားတဲ့ ႏုိင္ငံေရးတက္ၾကြတဲ့ လႈက္ရွားသူေတြ ျပန္လာတာ၊
မီဒီယာနယ္ပယ္မွာ အတိုင္းတာတစ္ခုထိ ေရးခြင့္၊ ေျပာခြင့္ရလာတာေတြ၊
ေနာက္ၾကားျဖတ္ေရြးေကာင္ပြဲမွာ N L D ဝင္ေရာက္ယွဥ္းၿပိဳင္ အႏုိင္ရခ့ဲတာေတြ၊
အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး ႀကိဳးပမ္းေနတာေတြနဲ႔ အေနာက္ႏုိင္ငံ သံတမန္ဆက္ဆံေရး
ျပန္ၿပီးေကာင္းမြန္လာတာေတြ၊ အဲ႔ဒီေတာ့ အဲဒီအခ်ိန္ေတြဟာ ႏိုင္ငံတကာမွာ
အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကာလ အေတြ႔အႀကံဳေတြအရဆုိလုိ႔ရွိရင္ တခ်ဳိ႕ အဲ႔ဒီ
အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကာလ ကုိယ္ႏႈိပ္က ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာၾကာၿပီးေတာ့
တည္ၿငိမ္ေနျပီးေတာ့ အဲ႔ဒီထဲကကို ရုန္းမထြက္ႏုိင္ဘဲနဲ႔ တန္႔ေနတ့ဲ
အေျခအေနမ်ဳိး တခ်ဳိ႕ ႏုိင္ငံေတြမွာဆိုရင္ ျပန္ၿပီးေလွ်ာ့က် သြားတာေတြေတာင္
ရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကြ်န္ေတာ္ဟာ အခု ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဒီေန႔
ေရာက္ေနတဲ့အခ်ိန္ဟာ လမ္းဆံုလမ္းခြအခ်ိန္မွာ ေရာက္ေနတဲ့လို႔
ကြ်န္ေတာ္တင္ျပျဖစ္ပါတယ္။
အဲဒီေတာ့ ေျဖေလွ်ာ့ပြင္လင္းတဲ့
အေျခေနက ေနၿပီးေတာ့ ဒီမုိကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကို သြားဖို႔ဆိုတာဟာ
အမ်ဳိးသားျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေရး လမ္းစဥ္နဲ႔သာ ေဖာ္ေဆာင္ႏုိင္မယ္လို႔
ကြ်န္ေတာ္ ယံုၾကည္တ့ဲအေၾကာင္း ဦးစြာပထမ ေျပာၾကားလိုပါတယ္။
အဲဒီေတာ့ အမ်ဳိးသားျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေရး
ဘာေၾကာင့္ လိုအပ္တာလဲ ဆိုတာနဲ႔ ပတ္သတ္ၿပီးေတာ႔ ကြ်န္ေတာ္ အျမင္အရ ကၽြန္ေတာ္
ဒီမွာတင္ျပခ်င္တာက ကြ်န္ေတာ္တို႔ လူ႔အဖဲြ႔စည္းအတြင္းမွာ ကဲြလြဲေနတဲ့
နယ္ပယ္သံုးခု ရွိတယ္လ႔ိုျမင္ပါတယ္။ တစ္ခုကေတာ့ အရပ္ဘက္နဲ႔ စစ္ဘက္
ဆက္ဆံေရးပါ။ ေနာက္တစ္ခုကေတာ႔ တိုင္းရင္းသားေတြၾကား ျဖစ္ပြားေနတဲ႔ ပဋိပကၡပါ၊
ေနာက္တစ္ခုကေတာ႔ လူမ်ဳိးေရး ဘာသာေရး အယူဝါဒေရးရာ ကြဲလြဲ႔မႈေတြအေပၚမွာ
သည္းမခံႏုိင္တဲ့ အေျခအေနတစ္ခုပါ။ အဲဒီ ကြဲလြဲမႈသံုးခုေတြအေပၚမွာ
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ႀကံဳေနရတယ္ လို႔ ျမင္ပါတယ္။
ပထမဦးဆံုး ကဲြလြဲမႈျဖစ္တဲ့ အရပ္ဘက္၊ စစ္ဘက္
ဆက္ဆံးေရးနဲ႔ ပတ္သတ္လို႔ရွိရင္ (၁၉၆၂)ခုႏွစ္ ကြ်န္ေတာ္
အသက္နဲ႔ေျပာရလိုရွိရင္ ကြ်န္ေတာ္ေမြးတဲ့ အခ်ိန္ကေနၿပီးေတာ့
စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေတြနဲ႔ ေတာက္ေလွ်ာက္ ကြ်န္ေတာ္တို႔ တစ္ပါတီ အာဏာရွင္စနစ္နဲ႔
ေနာက္ဆံုး ၈၈ နဲ႔ ျဖတ္လာတဲ့အခ်ိန္မွာ စစ္တပ္သာအဓိက စစ္တပ္ဟာ တိုင္းျပည္ရဲ႕
ေက်ာ႔ရုိးမန္တိ္ုင္ ျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ အယူအဆကို အခိုင္အမာထူေထာင္လာတာကို
ေတြ႔ရပါတယ္။ အဲ႔ဒီအခါမွာ စစ္တပ္က ႏုိင္ငံေတာ္လူၿခံဳေရးဟာ အေရးႀကီးတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေတာ္ လုံၿခံးေရးအတြက္ စစ္တပ္ဟာ တိုင္းျပည္မွာ အေရးပါဆံုး
ျဖစ္ေနရတယ္ဆိုတ့ဲ အယူဆတစ္ခု ထူေထာင္လာပါတယ္။ အဲဒီအယူဆမွာလည္း
ႏုိင္ငံေတာ္ဆိုတဲ့ စကားရပ္မွာ အုပ္ခ်ဳပ္သူေတြရဲ႕ လံုၿခဳံေရး၊
ပုဂၢိဳလ္ေရးဆိုင္ရာ လံုၿခံဳေရးေတြကိုပါ ႏုိင္ငံေတာ္လံုၿခဳံေရးဆိုတဲ့
အယူအဆကုိ သြတ္သြင္းလာတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ အဲ႔သလိုနဲ႔ စစ္ဘက္ဟာ အဓိကဆိုတဲ့
အယူအဆကို ထူေထာင္လာရင္းနဲ႔ စစ္ဘက္ဆိုတဲ့အခါမွာ သာမန္စစ္သားေတြဟာ
အင္မတန္ဆင္းရဲခ်ိဳ႕တဲ့တာကို ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အမ်ားႀကီးေတြရပါတယ္။
ဆိုလိုခ်င္တာက စစ္တပ္နဲ႔နီးစပ္တဲ့ စီးပြားေရးအင္အားစုေတြ ၾကားထဲမွာ
လက္ဝါးႀကီးအုပ္မႈေတြ ျခစားမႈေတြ အခ်ိန္အဝါသံုးမူေတြနဲ႔
ကြ်န္ေတာ္တို႔ႏုိင္ငံရဲ႕ ႏုိင္ငံေရး အေဆာက္အအုံ လူမႈေရးအေဆာက္အအုံထဲမွာ
စစ္တပ္အင္အားစုဟာ အားေကာင္းလာပါတယ္။ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ ပုဂၢိဳလ္ေရးဆိုင္ရာ
အက်ဳိးစီပြားေတြ အေဆာက္အံုတစ္ခုလုံးနဲ႔ဆိုင္တဲ့ အက်ဳိးစီးပြားေတြပါ
ႀကီးထြားလာၿပီးေတာ့ အဲ႔ဒီအက်ဳိးစီးပြားေတြကို တရား၀င္ျဖစ္ေအာင္ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္
ဖဲြ႔စည္းပံုးအေျခခံဥပေဒ၊ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒေတြနဲ႔
စစ္ဘက္ဆိုင္ရာအေရးပါမႈကို တရားဝင္ျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကပါတယ္။ ေနာက္
ေရြးေကာက္ပြဲဆိုတဲ့အခါမွာလည္း ေရးေကာက္ပြဲ သတ္သတ္ဟာ ဒီမိုကေရစီ မဟုတ္ပါဘူး။
ေရြးေကာက္ပြဲမွာ မွ်တတဲ့ ေရျပင္ညီျဖစ္တဲ့ ကစားကြင္းမ်ဳိးမရဘူးဆိုရင္
တစ္ဖက္ေစာင္းႏွင္း ေရြးေကာက္ပြဲ ရလဒ္ေတြပဲ ထြက္လာမွာပါ။ အဲ႔ဒါေၾကာင့္
အုပ္ခ်ဳပ္ရးနဲ႔ ဓနဥစၥာ ခြဲေ၀မႈဆိုင္ရာ အသာစီးယူထားတဲ့ အေျခေနေတြနဲ႔
ေရးေကာက္ပြဲ မ်က္ႏွာစာသစ္ကို ၂၀၁၀ မွာ စၿပီးဖြင့္လွစ္ျဖစ္တယ္လို႔ ကြ်န္ေတာ္
အဲလုိပဲရွုျမင္ပါတယ္။ အဲ႔ဒီခါမွာ အရပ္ဘက္၊ စစ္ဘက္ ဆက္ဆံေရးနဲ႔
ပတ္သတ္ၿပီးေတာ့ ကြ်န္ေတာ္တို႔ အရပ္သားအင္အားစုေတြ ႏုိင္ငံေရးအင္အားစုေတြရဲ႕
ႏုိင္ငံေရးအယူအဆေတြ ကေတာ့ ႏုိင္ငံသားေတြရဲ႕လြတ္လပ္ခြင့္ကို
အေျခခံတစ္ခုအျဖစ္ အေရးပါတဲ့အေျခခံအျဖစ္ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ရုွျမင္ပါတယ္။ အဲ႔ဒီ
အခါမွာ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ဘက္ကေနၿပီးေတာ့ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ခံစားရတာဟာ
စစ္ဘက္အင္အားစုေတြကေန လူ႔အခြင့္ေရးကို ဒူးနဲ႔ေဒနဲ႔ ခ်ဳိးေဖာက္တာ
ခံေနရတယ္လုိ႔ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ျမင္ရပါမယ္။
အဲသလိုနဲ႔ အရပ္ဘက္က စစ္ဘက္ေပၚမွာ ယံုၾကည္မႈ
ပ်က္ျပားလာပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခါ ႏုိင္ငံေရးကိုစားျပဳမႈကို ကြ်န္ေတာ္တို႔
ဒီမိုကေရစီနည္းက်နဲ႔ မရယူႏုိင္တဲ့အခါမွာ ကြ်န္ေတာ္တို႔ အရပ္ဘက္ႏုိင္ငံေရး
အင္းအားစုေတြက လူထူအံုၾကြမႈနည္း၊ လက္နက္ကိုင္ ခုခံတ့ဲနည္းေတြနဲ႔
ႏုိင္ငံေရးကိုယ္စားျပဳမႈကုိ ရယူဖိုႀကဳိးစားခဲ့ၾကပါတယ္။ အဲဒီအက်ိဳးဆက္ကေတာ့
ႏုိင္ငံေရး အခ်ဳပ္ခ်ာအာဏာစက္ဟာ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ နိမ့္က်လာတာကို အထူးသျဖင့္
နယ္စပ္ေဒသေတြမွာ ေတြ႔ရပါတယ္။ တဖက္ႏုိင္ငံက ေငြေၾကးစနစ္ကိုသံုးတယ္။
တဖက္ႏုိင္ငံက တယ္လီဖုန္းသုံးတယ္။ တဖက္ႏုိင္ငံက လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး အေပၚမွာ
ခိုလႈံေနရတယ္။ မွီခိုေနရတယ္။ အဲဒါေတြဟာ ကြ်န္ေတာ္တို႔ အခ်ဳပ္ခ်ာအာဏာစက္
နည္းပါးတဲ့ ေလွ်ာ့က်တဲ့ အဓိပၸာယ္ကို ေဆာင္ပါတယ္။ အဲ႔ဒါရဲ႕ ေနာက္ဆက္တြဲ
အက်ဳိးဆက္အျဖစ္နဲ႔ အိမ္နီးခ်င္းႏုိင္ငံေတြကေန ကြ်န္ေတာ္တို႔ တိုင္းရင္းသား
လက္နက္ကိုင္ ပဋိပကၡေတြအေပၚမွာ အေၾကာင္းျပဳၿပီးေတာ့ သံတမန္ဆက္ဆံေရး၊
စစ္ေရးဆက္ဆံေရး၊ စီးပြားေရးအရ အက်ုဳိးျမတ္ရယူမႈေတြအေပၚမွာ
ပထ၀ီႏုိင္ငံေရးဆိုင္ရာ ဆိုးက်ဳိးေတြ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ရင္ဆိုင္လာရပါတယ္။
ေနာက္အေရးႀကီးတဲ့ နယ္ပယ္တစ္ခုကေတာ့
တိုင္းရင္သားေတြၾကားမွာရွိတ့ဲ ပဋိပကၡပါ။ တိုင္းရင္းသားေတြလို႔ေျပာရင္ ဗမာဟာ
တိုင္းရင္သားတစ္ခုျဖစ္ေၾကာင္း အေလးအနက္ ကြ်န္ေတာ္ေျပာၾကားလိုပါတယ္။
အဲဒီတုိ႔ ဒီေန႔ျဖစ္ေနတဲ့ ကြ်န္ေတာ္တို႔ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ၾကားမွာ
မယံုမၾကည္မႈေတြဟာ အရင္ဆံုး လြတ္လပ္ေရး မတိုင္ခင္က အေျခအေနကို ျပန္ေကာက္ရရင္
ကိုလိုနီတို႔ရဲ႕ဆိုးေမြးအျဖစ္နဲ႔ ျပည္မနဲ႔ ေတာင္းတန္းေဒသေတြရဲ႕
ခြဲျခားအုပ္ခ်ဳပ္တာမ်ဳိး၊ ေသြးခြဲအုပ္ခ်ဳပ္မႈမ်ဳိးေတြနဲ႔ လူမႈစီးပြား
ဖြံ႔ၿဖိဳးတုိးတက္မႈ မညီမွ်မႈေတြဟာ ကိုလိုနီအေမြးဆိုးအျဖစ္နဲ႔ ကြ်န္ေတာ္တို႔
ရရွိခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီကေနၿပီးေတာ့ လြတ္လတ္ေရး ရရွိဖို႔ ႀကဳီးစားတဲ့အခါမွာလည္း
တိုင္းရင္းသားတန္းတူ ညီမွ်ေရးတြက္ ပထမဦးဆံုးနဲ႔ တစ္ခုတည္းေသာ
ႏုိင္ငံေရးသေဘာတူခ်က္ျဖစ္တဲ့ ပင္လံုကတိကဝက္ကို
မေဖာ္ေဆာင္ႏုိင္ခဲ့တာဟာလည္းပဲ တိုင္းရင္းသားေတြၾကား ပဋိပကၡကုိ
ေရရွည္ႀကီးထြားေစခဲ့ပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ ဒီအိမ္နီးခ်င္း
ႏုိင္ငံေတြရဲ႕ ပါ၀င္ပတ္သက္မႈလည္း ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဒီပဋိပကၡကို ၾကာရွည္ေစတဲ့
အေၾကာင္းရင္းတစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္ အဲဒီတိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ ပဋိပကၡ
ျပည္တြင္းစစ္နဲ႔ဆက္စပ္တဲ့ စီးပြားေရး ကိစၥေတြကိုလည္း အဓိကထား အေလးအနက္
ေလ့လာဖို႔လိုပါတယ္။ ျပည္တြင္းစစ္ေၾကာင့္မို႔လို ႏွစ္ဖက္ ပစ္ခတ္ေနရတဲ့
စရိတ္ေတြဟာ မႈးယစ္ေဆးဝါးထုတ္လုပ္မႈ တိုင္းျပည္ရဲ႕ သံယံဇာတေတြကို
ထုတ္ယူေရာင္းခ်မႈ ဆပ္ေၾကးေကာက္မႈ ဆိုတာေတြကို စစ္ျဖစ္ေနတဲ့ နယ္အသီးသီးကေန
က်ဳးလြန္းေနတာကို ေတြ႔ရွိရပါတယ္။ အဲ႔ဒီေတာ့ တိုင္းရင္းသားေတြၾကား ပဋိပကၡမွာ
တိုင္းရင္းသားေတြဖက္က ရည္ရွည္ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ခံစားခဲ့ရတာေတြကုိ
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အေလးအနက္ထားဖို႔ သတိမူဖုိ႔လုိပါတယ္။ အဲဒါကေတာ့
တိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ ႏုိင္ငံေရးတန္းတူ ညီမွ်မႈအခြင႔္ေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈဆိုင္ရာ
စာေပယဥ္ေက်းမႈေဖာ္ထုတ္ခြင့္ သင္ၾကားခြင့္ဆိုတဲ႔ အခြင္းေရေတြကုိ
လူအခြင္းေရးေတြမွာ ခ်ဳိးေဖာက္ခံေနရတာေတြဟာ အခုခ်ိန္ထိ ဆက္ၿပီးေတာ့
ရွိေနဆဲ႔ပါပဲ။ အဲတိုင္းရင္းသား ပဋိပကၡျဖစ္တ့ဲ အက်ိဳးဆက္ေတြနဲ႔
အစုလိုက္အၿပံဳလိုက္ ေရြ႕ေျပာင္းမူေတြ ကြ်န္ေတာ္တို႔ တိုင္းရင္းသား
ျပည္သူေတြအေနနဲ႔ ဒုကၡသည္စခန္းေတြထဲမွာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေနေနရတာ၊
ျပည္တြင္းမွာလည္း ေရြ႕ေျပာင္းဒုကၡသည္အျဖစ္နဲ႔ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေနေနရတာ၊
ေနာက္ တစ္ဖက္ႏုိင္ငံကို က်ေနာ္တုိ႔ ဟုတ္လား သူမ်ားမလုပ္ခ်င္တဲ့အလုပ္ေတြ
အင္မတန္ နိမ့္က်တဲ့ အလုပ္ေတြကုိ သြားၿပီးေတာ့ ေရြေျပာင္းလုပ္သားေတြအျဖစ္နဲ႔
လုပ္ေနရတာေတြ အာလံုးဟာ တိုင္းရင္းသား ပဋိပကၡေတြရဲ႕ အက်ဳိးဆက္ေၾကာင့္
ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ဆံုး လက္နက္ကိုင္ ပဋိပကၡဟာ ေနာင္မ်ဳိးဆက္ေတြအထိ
ဒုကၡသည္စခန္းမွာႀကီးတယ္။ သူအတြက္ ေသနတ္ကိုင္ၿပီး ခုခံရတာဟာ
သူရဲ႕ဘဝေပးေရြးခ်ယ္စရာမရွိတ့ဲ တစ္ခုတည္းေသာ ေရြးလမ္းအအျဖစ္နဲ႔
ျဖစ္လာခဲ့တာဟာ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ အင္မတန္ စိတ္ထိခိုက္ဖို႔ ေကာင္းပါတယ္။
ေနာက္ထပ္ အေရးႀကီးတဲ့ နယ္ပယ္တစ္ခုကေတာ့ ကြဲလဲြမႈမ်ားအေပၚမွာ သည္းမခံႏုိင္မႈပါ။
အဲ႔ဒါက ကြ်န္ေတာ္တို႔ အခုႏုိင္ငံက
အထိုက္အေလွ်ာက္ ပြင္႔လင္းလာတဲ႔အခါမွာ အရင္က က်ေနာ္တုိ႔ ေအာက္လံုးေတြေပါ့။
ကြ်န္ေတာ္တို႔ မေက်နပ္ခ်က္ေတြ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ၾကားထဲမွာ အျမင္မၾကည္တာေတြဟာ
ပံုသ႑န္မ်ိဳးစုံနဲ႔ ထြက္ေပၚလာပါတယ္။ ဘာသာေရး၊ လူမ်ဳိးေရးကြဲလြဲမႈေတြ။ ဒါဟာ
ကြ်န္ေတာ္တို႔ အကူးအေျပာင္မွာ အင္မတန္ သတိထားရမယ့္ ကိစၥပါ။ ေနာက္တစ္ခုကေတာ့
အယူအဆေရးရာ ကြဲလြဲမႈေတြပါ။ အဲ႔ဒါ ကြ်န္ေတာ္တို႔ လက္ဝဲ အယူဆ၊ လက္ယာ အယူဆ
စတ့ဲအယူဆေရးရာ ကြဲလဲြမႈေတြ ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ ဒီေန႔ liberal ဆိုတာ အင္မတန္
အားေကာင္းလာတဲ့ အခ်ိန္ပါ။ အမ်ဳိးသားေရး ဝါဒီေတြနဲ႔ liberal ဝါဒီေတြနဲ႔
ၾကားထဲမွာရွိတ့ဲ အယူဆကြဲလြဲမႈေတြ ဒါေတြကိုလည္း ကြဲလြဲမႈနယ္ပယ္ေတြမွာ
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ထည့္သြင္းစဥ္းစားဖုိ႔လုိပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုကေတာ့
ကြ်န္ေတာ္တို႔ မ်ဳိးဆက္ကြာဟမႈေတြပါ။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ဟိုတုန္းကေတာ့ pre war
တုိ႔ post war တုိ႔ဆုိၿပီးေတာ့ စစ္ပြဲ ဒုတိယကမၻာစစ္ မတိုင္းခင္တုန္းက
မ်ဳိးဆက္က သူတို႔ ခံယူထားတ့ဲ တန္းဖိုေတြ၊ ႏႈန္းစံေတြရွိပါတယ္။ ေနာက္
သူတို႔ရဲ႕ ဘဝေနထိုင္မႈဆိုင္ရာ သူတို႔ရဲ႕ စံခ်ိန္စံႏႈန္းေတြရွိပါတယ္။ အဲဒီ
စစ္ၿပီးမ်ိဳးဆက္မွာက်ေတာ့ ကြ်န္ေတာ္တို႔ စစ္မတိုင္းခင္က
မ်ဳိးဆက္နဲ႔ကြာလာသလို ဒီေန႔ ကြ်န္ေတာ္တို႔ မ်ဳိးဆက္ေတြၾကားထဲမွာ ဆိုရင္လည္း
အဲဒီ ကြ်န္ေတာ္တိုရဲ႕ ႏႈန္းစံေတြ၊ တန္းဖိုထားမႈေတြဟာ ကြာဟလာတာကိုလည္း
ကြ်န္ေတာ္တို႔ သတိထားဖို႔ လိုမယ္လို႔ ျမင္ပါတယ္။ ေနာက္ အေရးႀကီးတဲ့
နယ္ပယ္တစ္ခုကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ႏုိင္ငံဟာ ဒီ political Activism
လုိ႔ေခၚတ့ဲ ႏုိင္ငံေရး တက္ၾကြက္လႈပ္ရွားတ့ဲ သမုိင္းေၾကာင္းနဲ႔
ျဖတ္သန္းလာတ့ဲအခါမွာ ဒီေန႔အေျပာင္းအလဲမွာ လႈပ္ရွားတက္ၾကြတ့ဲသူေတြဟာ
အခုက်ေနာ္တုိ႔ နယ္ပယ္အသီးသီးမွာ ဦးေဆာင္သူအျဖစ္နဲ႔ ျဖစ္လာပါတယ္။
လက္ပေတာင္းကိစၥလုိမ်ိဳး ဟုတ္လား ျမစ္ဆုံကိစၥလုိမ်ိဳး၊ အဲသလုိမ်ိဳး
လႈပ္ရွားတက္ၾကြသူေတြနဲ႔ ႏုိင္ငံေရး ေခါင္ေဆာင္ေတြၾကားထဲမွာ
႐ႈျမင္တ့ဲျမင္ကြင္းပါ။ ႏုိင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ေတြက တစ္ႏုိင္ငံလုံး
ႏုိင္ငံေရးအေျခအေန၊ အိမ္နီးခ်င္းႏုိင္ငံ ဆက္ဆံေရးအေျခအေနေတြကုိ
က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ စဥ္းစားသုံးသပ္တ့ဲအေျခအေနကုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ issue
အလုိက္ လႈပ္ရွားတတ္ၾကြသူေတြနဲ႔ ၾကားမွာ သဟာဇာတျဖစ္ေအာင္
မထိန္းညွိႏုိင္ဘူးဆုိရင္ ဒါဟာလည္း သတိျပဳရမယ့္ ကြာဟာမႈတစ္ခုျဖစ္လာေနတယ္လုိ႔
ကၽြန္ေတာ္ သုံးသပ္မိပါတယ္။
အဲဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔
အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးအတြက္ ေျဖရွင္းခ်က္ေတြကုိ ရွာတ့ဲအခါမွာ
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဟာ အတိတ္သမုိင္းေတြကုိ ေျပာၾကတယ္။ ေဆြးေႏြးၾကတယ္။
လက္ရွိအေျခအေနအေပၚမွာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ေျပာၾကတယ္။ ၿပီးရင္ ဘာလုပ္မလဲဆုိတ့ဲ
ေျဖရွင္းခ်က္က ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အင္မတန္ေ၀းပါတယ္။ အရင္ဆုံးကေတာ့ ေကာက္ခ်က္ေတြ၊
တန္ဖုိးျဖတ္ခ်က္ေတြ တူဖုိ႔လုိပါတယ္။ ၿပီးရင္ ေရြးခ်ယ္တ့ဲနည္းလမ္းေတြနဲ႔
အတတ္ႏုိင္ဆုံး ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ၾကားမွာ သဟာဇာတျဖစ္ဖုိ႔
လုိက္ပါတယ္။ အဲဒီမွာ ကၽြန္ေတာ္တင္ျပခ်င္တ့ဲအခ်က္ကေတာ့ လႊတ္ေတာ္ကုိ
အေျချပဳၿပီးေတာ့ အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး ေျဖရွင္းဖို႔ဆုိတ့ဲ
အယူအဆကုိတင္ျပခ်င္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တင္ျပခ်င္တ့ဲ လႊတ္ေတာ္ဆုိတာဟာ
လက္ရွိလႊတ္ေတာ္ကုိ ဆုိလုိတာမဟုတ္ဘဲနဲ႔ ႏုိင္ငံေရးအရ
တုိင္းရင္းသားအားလုံးကုိ ကုိယ္စားျပဳတ့ဲ လႊတ္ေတာ္ေပၚေပါက္လာေရးကုိ
အားလုံး၀ုိင္းၿပီးေတာ့ ႀကိဳးပမ္းသင့္တယ္လုိ႔ ျမင္ပါတယ္။ ဒါဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔
ေျဖရွင္းခ်က္တစ္ခုအျဖစ္နဲ႔ စဥ္းစားသင့္တ့ဲ ကိစၥပါ။ ဒါဟာ
အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးကုိ ဘယ္စနစ္နဲ႔ တည္ေဆာက္မလဲဆုိတ့ဲအေပၚမွာ
အဓိကက်ပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ တည္ဆဲဖြဲ႔စည္းပုံ
အေျခခံဥပေဒေတြဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အျငင္းပြာစရာေတြ ေျမာက္မ်ားစြာနဲ႔
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အတည္ျပဳခ့ဲတာပါ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ကုိယ္တုိင္လည္း
လက္မခံႏုိင္ေၾကာင္း ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေ၀ဖန္ရင္းနဲ႔ ေထာင္က်ခ့ဲတာပါ။
အဲဒီေတာ့ ဒီဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ေဘာင္ထဲမွာ အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး
တည္ေဆာက္ႏုိင္ဖုိ႔ အခက္အခဲအတားအဆီးေတြ ေျမာက္မ်ားစြာ ရွိတယ္လုိ႔ျမင္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ေရးဟာ
အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးအတြက္ အလြန္အေရးပါတ့ဲ ကိစၥတစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ တုိင္းရင္းသား တန္းတူညီမွ်မႈကုိ ေဖာ္ေဆာင္ႏုိင္မယ့္
ဖယ္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု ေဖာ္ေဆာင္ႏုိင္ေရးဟာ အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးအတြက္
မျဖစ္မေနျပဳလုပ္ရမယ့္ ေျဖရွင္းခ်က္အျဖစ္နဲ႔ ႐ႈျမင္ပါတယ္။
အဒီေတာ့ ဒီအမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးကုိ ဘယ္လုိအေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ၾကမလဲ။
ဆုိေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔
သာမန္ေျပာၾကတာရွိပါတယ္။ political dialogue လုိ႔ေျပာပါတယ္။ အဲဒီေတာ့
ႏုိင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲေတြဟာ ဒီျပႆနာကုိ တကယ္ေဖာ္ေဆာင္ႏုိင္မလား။
ေျဖရွင္းႏုိင္မလား။ အဲဒီႏုိင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲေတြက ရလဒ္ဟာ
ဘယ္လုိအာမခံႏုိင္မလဲ။ ေဆြးေႏြးပြဲေတြဟာ ႏုိင္ငံတကာ ျဖစ္စဥ္မွာ၊
ျမန္မာႏုိင္ငံျဖစ္စဥ္မွာေရာ၊ ေဆြးေႏြးပြဲေပါင္း
ေျမာက္မ်ားစြာေတြလုပ္ၾကပါတယ္။ ၿပီးရင္ အဲဒီေဆြးေႏြးပြဲေတြကုိ အာမခံမယ့္၊
အေကာင္အထည္ေဖာ္မယ့္ ယႏၱယားစနစ္တက် မရွိတ့ဲအတြက္ေၾကာင့္ ေဆြးေႏြးပြဲေတြဟာ
ေဆြးေႏြးပြဲအျဖစ္နဲ႔ပဲ ရပ္တန္႔သြားတာေတြမ်ားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မုိ႔လုိ႔
ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ဟာ ႏုိင္ငံသားအားလုံးရဲ႕ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ တည္ရွိတ့ဲ
ႏုိင္ငံေရးအရ ကုိယ္စားျပဳတ့ဲ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ျဖစ္ရပါမယ္။
တည္ဆဲျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ဟာ ခၽြတ္ယြင္းခ်က္ေတြ၊
အကန္႔အသတ္ေတြရွိေနတယ္ဆုိတာကုိ ေလးေလးနက္နက္ လက္ခံဖုိ႔လုိပါတယ္။ အဲဒီေတာ့
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဟာ အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးေနရာမွာ အရပ္ဘက္နဲ႔
စစ္ဘက္ဆက္ဆံေရးနဲ႔ တုိင္းရင္းသား ပဋိပကၡေတြကုိ ေျဖရွင္းတ့ဲက႑နဲ႔ပတ္သက္ရင္
ႏုိင္ငံေရးအဖြဲ႔အစည္းေတြ အားလုံးက လႊတ္ေတာ္ Institution ကုိ
ဦးတည္သင့္တယ္လုိ႔ ကၽြန္ေတာ္ အႀကံျပဳလုိပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုကေတာ့
လူ႔အဖြဲ႔အစည္းၾကားမွာရွိတ့ဲ လူမႈေရး၊ ဒီႏုိင္ငံေရး ဘာသာေရး၊ လူမ်ိဳးေရး၊
အယူ၀ါဒေရးရာ ကြဲလြဲမႈေတြနဲ႔ပတ္သက္ရင္ေတာ့ အရပ္ဘက္အဖြဲ႔အစည္းေတြနဲ႔
က်င့္၀တ္၊ တန္ဖုိးဆုိင္ရာ အဖြဲ႔အစည္းေတြ၊ ဘာသာေရးအဖြဲ႔အစည္းေတြဆုိင္ရာ
အခန္းက႑က ပုိၿပီးေတာ့ အေရးပါတယ္လုိ႔ ျမင္ပါတယ္။ လက္ရွိအေျခအေန အေပၚမွာ
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အားသာခ်က္နဲ႔ စိန္ေခၚခ်က္ေတြကုိ ျပန္ၿပီးသုံးသပ္မယ္ဆုိရင္
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အဲဒီ အားနည္းခ်က္ေတြ၊ အကန္႔အသတ္ေတြရွိေနေသာ္ ဆုိေပမယ့္လည္း
လႊတ္ေတာ္ Institution ရွိေနျခင္းဟာ အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးအတြက္
အသုံးခ်ႏုိင္တ့ဲ အခြင့္အလမ္းတစ္ခုလုိ႔ ျမင္ပါတယ္။ အားနည္းခ်က္ေတြအေနနဲ႔
စိန္ေခၚခ်က္ေတြ အေနနဲ႔ေျပာရမယ္ဆုိရင္ေတာ့ လက္ရွိ ရွိေနတ့ဲ လႊတ္ေတာ္နဲ႔
ႏုိင္ငံေရးအေျခအေနဟာ ႏုိင္ငံေရးကုိယ္စားျပဳမႈအရ တရား၀င္မႈဆုိင္ရာ
စိန္ေခၚမႈေတြ ရွိေနပါတယ္။ ဒီလႊတ္ေတာ္ ကုိယ္ႏႈိပ္က ႏုိင္ငံေရး အင္အားစုေတြ၊
တုိင္းရင္းသားအင္အားစုေတြကုိ ႏုိင္ငံေရးအရ ကုိယ္စားျပဳသလား ဆုိတာဟာ
အဓိကက်တ့ဲ စိန္ေခၚမႈျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ လုံၿခံဳေရးဆုိင္ရာ
အာမခံမႈပါ။ လက္ရွိအေျခအေနဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ နယ္စပ္ေဒသေတြ၊
လက္နက္ကုိင္ပဋိပကၡေတြ ျဖစ္ေနဆဲ အေျခအေနေတြဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ႏုိင္ငံရဲ႕
အခ်ဳပ္အျခာ နယ္ေျမပုိင္နက္ စုစည္းမႈ၊ လုံၿခံဳမႈကုိပါ စိန္ေခၚေနတယ္လုိ႔
ျမင္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ ဒီေန႔ စီးပြားေရးအေျပာင္းအလဲေတြမွာ
လူမႈစီးပြားေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးတုိးတက္မႈ မညီမွ်မႈေတြဟာ တခ်ိန္ခ်ိန္မွာ
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဟုတ္လား မေၾကနပ္မႈေတြ၊ ေပါက္ကြဲမႈေတြ၊ လူမႈေရးမညီမသင့္မႈေတြ၊
ျဖစ္သြားေစႏုိင္တ့ဲ စိန္ေခၚမႈေတြလည္း ရွိေနတယ္လုိ႔ သံုးသပ္ပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ လႊတ္ေတာ္နဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔
နယ္ပယ္အသီးသီးမွာရွိတ့ဲ ပုဂၢိဳလ္မ်ားအားလုံးရဲ႕ စြမ္းေဆာင္ေရးဆုိင္ရာ
အားနည္းမႈပါ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဟာ တစ္ဖက္က ကၽြန္ေတာ္တုိ႔က အစုိးရမတရားတာေတြကုိ
ဆန္႔က်င္တယ္၊ တြန္းလွန္တယ္။ အဲဒီသမုိင္းနဲ႔ပဲ ျဖန္႔သန္းခ့ဲတယ္။ တစ္ဖက္ကလည္း
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ကုိ ဖိႏွိပ္မယ္။ ေခ်မုန္းမယ္ဆုိတ့ဲ အေတြအႀကံဳေတြနဲ႔
ျဖတ္သန္းခ့ဲပါတယ္။ ဒီအသြင္းကူးေျပာင္းေရးကာလနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ လုိအပ္တ့
စြမ္းေဆာင္ရည္ပုိင္းဆုိင္ရာ အားနည္းခ်က္ေတြဟာ စိန္ေခၚမႈအျဖစ္နဲ႔
ရွိေနတယ္လုိ႔ သုံးသပ္ပါတယ္။
အဲဒီေတာ့
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး ေျဖရွင္းတ့ဲအခါမွာ
လက္ရွိလႊတ္ေတာ္ရဲ႕ လက္ရွိႏုိင္ငံေရး အခင္းအက်င္းရဲ႕ အားနည္းခ်က္ေတြ
ရွိေနတ့ဲအတြက္ေၾကာင့္ နည္းလမ္းသုံးသြယ္နဲ႔ ခ်ဥ္းကပ္ရမယ္လုိ႔ ျမင္ပါတယ္။
တစ္ခုကေတာ့ တည္ဆဲလႊတ္ေတာ္ထဲမွာ
ပြင့္ပြင့္လင္းလင္းနဲ႔ ႏုိင္ငံသားေတြကုိ အက်ိဳးျပဳမယ့္ ဥပေဒေတြကုိ
ျပဌာန္းႏုိင္ဖုိ႔၊ ၀န္ထုပ္၀န္ပုိးျဖစ္ေနတ့ဲ ဥပေဒေတြကုိ ဖ်က္သိမ္းဖို႔
တည္ဆဲလႊတ္ေတာ္ ေဘာင္အတြင္းမွာ ႀကိဳးစားတ့ဲ နည္းလမ္းတစ္ခုပါ။
ေနာက္ထပ္နည္းလမ္းကေတာ့ လႊတ္ေတာ္က ႏုိင္ငံေရးအရ ကုိယ္စားျပဳမႈ
အားနည္းေနတ့ဲအခ်ိန္မွာ လႊတ္ေတာ္ျပင္ပက ေဆြးေႏြး ေဆာင္ရြက္မႈေတြ၊
လႈပ္ရွားမႈေတြဟာလည္း ခ်ဥ္းကပ္ပုံနည္းလမ္းတစ္ခုအျဖစ္နဲ႔
ဆက္ၿပီးတည္ရွိေနမွာျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ လက္ရွိ ရွိေနတ့ဲအေျခအေနကေန
ရပ္တန္႔မေနေအာင္၊ ျပန္ေလွ်ာ့က်မသြားေအာင္၊ ဆက္ၿပီးေတာ့ ထိထိေရာက္ေရာက္နဲ႔
ထက္ထက္ျမတ္ျမတ္ တြန္းအားေပးႏုိင္ဖုိ႔အတြက္၊ ႏုိင္ငံမိသားစုရဲ႕
၀ုိင္း၀န္းကူညီပ့ံပုိ႔မႈ အေထာက္အပ့ံေတြ၊ လုိတယ္လုိ႔ ခ်ဥ္းကပ္ပုံ
သုံးခုအျဖစ္နဲ႔ ေဆြးေႏြးတင္ျပလုိပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ အားလုံးကုိ
ကၽြန္ေတာ္ျပန္ခ်ဳပ္ရရင္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ႏုိင္ငံမွာ
အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးကုိ ေဖာ္ေဆာင္ႏုိင္ဖုိ႔အတြက္ ႏုိင္ငံေရးအရ
ႏုိင္ငံသားအားလုံး၊ တုိင္းရင္းသားအားလုံးကုိ ကုိယ္စားျပဳတ့ဲ
လႊတ္ေတာ္ေပၚထြန္းလာေရးဟာ အေရးတႀကီးလုပ္ရမယ့္ ႏုိင္ငံေရးစနစ္တစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ တည္ဆဲဖြဲ႔အစည္းပုံ အေျခခံဥပေဒေတြကုိ
ျပင္ဆင္ဖုိ႔ျဖစ္ၿပီးေတာ့ တုိင္းရင္းသားတန္းတူညီမွ်မႈကုိ အာမခံႏုိင္တ့ဲ
ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုကုိ တည္ေဆာက္ေရးဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔
အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးအတြက္ မျဖစ္မေနလုပ္ရမယ့္
ေျဖရွင္းခ်က္ေတြျဖစ္ေၾကာင္း ကၽြန္ေတာ္တင္ျပလုိပါတယ္။ အားလုံးကုိ
ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။
(သတင္းအရင္းအျမစ္- Arakntimes)
No comments:
Post a Comment