ရခိုင္သမိုင္းဆိုင္ရာ ႏိုင္ငံတကာ ပညာရွင္မ်ား ရွင္းလင္းပြဲကို
ထိုင္းႏိုင္ငံ ဘန္ေကာက္ၿမိဳ႕ရွိ မဟီေဒါ တကၠသုိလ္၌ မတ္လ ၉ ရက္က ျပဳလုပ္
ခဲ့ရာတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ ႐ုိဟင္ဂ်ာမရွိေၾကာင္းႏွင့္ ႐ုိဟင္ဂ်ာဟု
ဆိုသူမ်ားသည္ ဘဂၤါလီမ်ားသာျဖစ္ေၾကာင္း ရခိုင္သမိုင္းဆိုင္ရာ
ႏိုင္ငံတကာ ပညာရွင္မ်ားက ရွင္းလင္းေျပာၾကားခဲ့သည္။ ၎တို႔ထဲတြင္
ေဒါက္တာေအးခ်မ္းလည္း ပါ၀င္ရာ ၎အား ရခိုင္သမိုင္း၊ ဘဂၤါလီ၊ ႐ုိဟင္ဂ်ာ
အစရွိသည္တို႔ႏွင့္
စပ္လ်ဥ္း၍ ေမးျမန္းခဲ့သည္မ်ားကို ေကာက္ႏုတ္ ေဖာ္ျပလိုက္ပါသည္။
ေမး - ဒီပြဲျဖစ္ေျမာက္ေရး ေကာ္မတီဥကၠ႒ ေျပာသြားတဲ့အထဲမွာ ရခိုင္ေတြဟာ ကိုယ့္မင္းကိုယ့္ခ်င္းနဲ႔ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေနထိုင္လာခဲ့ၾကတယ္။ ဒါေပမယ္လို႔ လက္ရွိအေျခအေနမွာ ရခိုင္သမိုင္းဟာ ခိုးခံရမယ့္ အေျခအေနတစ္ခု ေရာက္ေနတယ္ဆိုၿပီး ေျပာသြားပါတယ္။ ဥပမာဆိုရင္ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕မွာရွိတဲ့ ရွစ္ေသာင္းပုထိုးေတာ္ႀကီးကိ ု
ေတာင္ဗလီဆိုၿပီး ေျပာဆိုလာတဲ့အထိ သမိုင္းကို ခိုးယူလာတာ
ေတြ႔ရပါတယ္ဆိုၿပီး ေျပာပါတယ္။ ဒီလိုေျပာဆိုလာတာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဆရာ့ရဲ႕ သေဘာထားကို သိလိုပါတယ္။
ေျဖ - အဲဒါအမွန္ပါပဲ။ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ေတာ္ကို ၁၇၈၅ ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီလ ၂ ရက္မွာ သိမ္းၿပီးတဲ့ အခါက်ေတာ့ နန္းေတာ္ထဲမွာ သိမ္းထားတဲ့ ဘုရင္ရဲ႕ ေရႊတိုက္မွတ္တမ္း မွတ္ရာေတြ ထားတဲ့ထဲက အကုန္လံုး အမရပူရကို သယ္ေဆာင္သြားပါတယ္။ မသယ္ေဆာင္ႏိုင္တဲ့
ဟာေတြကို အကုန္မီး႐ႈိ႕ပစ္ပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ္တို႔က ရခိုင္မွတ္တမ္းကို ေလ့လာတဲ့အခါ ေတာ္ေတာ္ေလး အေထာက္အထားေတြက အားနည္းေနတယ္။ အဲဒါ အမွန္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီကေန႔ ကြၽန္ေတာ္နဲ႔အတူ စကားေျပာသြားတဲ့ ပါေမာကၡႏွစ္ေယာက္က ဆိုရင္ေတာ့ ရခိုင္ရာဇ၀င္၊ ရခုိင္ေက်ာက္စာ တို႔ကို ေလ့လာထားတယ္၊ ျမန္မာစာေတြ ကိုလည္း ေသေသခ်ာခ်ာ ေလ့လာ ထားတဲ့အတြက္ သူတို႔က ဥေရာပ အေထာက္အထားေတြနဲ႔ ေပၚတူဂီတို႔၊ ဒက္ခ်္တို႔ အေထာက္အထားေတြ အားကိုးၿပီးေတာ့ ေျမာက္ဦးေခတ္သမိုင္းကို သုေတသနျပဳႏိုင္တဲ့သူ ေတြျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ သူတို႔ေက်းဇူးႀကီး တယ္လို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။
ေမး - ရခိုင္သမိုင္းကို ျပည္တြင္းကသူေတြ ေလ့လာမႈ အားနည္းတာ ဘာေၾကာင့္လို႔ ထင္ပါသလဲ။
ေျဖ - ဘာေၾကာင့္ အားနည္းသလဲဆိုရင္ အိမ္မွာ စားစရာဆန္ မရွိရင္ အိမ္မွာ ဘယ္မွာေက်ာက္စာ ထိုင္ဖတ္ဖို႔ အခ်ိန္ေပးႏိုင္မွာလည္းဗ်ာ။ အဓိကကေတာ့ စီးပြားေရးပါပဲ။ ကြၽန္ေတာ္ ဒီသုေတသန အလုပ္ေတြကို လုပ္ႏိုင္တယ္ ဆိုတာကေတာ့ ဂ်ပန္အစိုးရက ကြၽန္ေတာ့္ကို လစာေကာင္းေကာင္း
ေပးထားလို႔ေပါ့။ သုေတသနလုပ္ ကြၽန္ေတာ္လန္ဒန္သြား ဒီဟာေတြ လုပ္ႏိုင္တာေပါ့။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ သုေတသန လုပ္မယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ စာၾကည့္တိုက္၊ အမ်ဳိးသား စာၾကည့္တိုက္ ဒါကလြဲလို႔ ဘာမွမရွိဘူး။ အဲလိုေပါ့ ရခုိင္ေတြသာ မဟုတ္ဘူး။ ျမန္မာႏိုင္ငံ ျပည္တြင္းက သုေတသီေတြ ဆိုလို႔ရွိရင္ အေတာ္ေလးကို ကိုယ္ခ်င္းစာပါတယ္။ သူတို႔လည္း လုပ္ခ်င္မွာေပါ့။ ကြၽန္ေတာ္တို႔လို အခုလိုလိုက္ၿပီးေတာ့ ကူးတာတို႔၊ ပိုက္ဆံသံုးတာတို႔ မလုပ္ႏိုင္ဘူး။ မလုပ္ႏုိင္တဲ့အတြက္ အဲဒါေတာ့ အမွန္ပါပဲ။ ဒီတိုးတက္တဲ့ ႏိုင္ငံေတြမွာကေတာ့ ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာန၊ တကၠသိုလ္ေတြကေနၿပီးေတာ့ ဒီသုေတသန စီမံကိန္းေတြအတြက္
Proposal တင္တာ ပိုက္ဆံထုတ္တာ ဘယ္ေလာက္ကုန္မယ္၊
ခရီးသြားတာ ဘယ္ေလာက္ကုန္မယ္ အစရွိသျဖင့္ အဲဒါေတြ ေပးပါဆိုရင္ ထုတ္ေပးတာေပါ့ေလ။ ၿပီးရင္ သုေတသန လုပ္ၾကတာေပါ့ေလ။ ဘယ္ႏွႏွစ္အတြင္း ၿပီးေအာင္လုပ္မယ္ ဆိုတာေတာ့ တင္ျပရတာေပါ့ေလ။
ေမး - ႐ုိဟင္ဂ်ာ အသုံးအႏႈန္းနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ရွင္းျပေပးေစခ်င္ပါတယ္။ ဒီပြဲမွာလည္း ဆရာရွင္းျပသြားတာက ၁၉၅၁ ခုႏွစ္မွာ ဘူးသီးေတာင္က
Mr. Abdul Gaffa က တီထြင္ခဲ့တာလို႔ ေျပာပါတယ္။ ဒီစကားလုံးေၾကာင့္ပဲ ရခုိင္ျပည္နယ္မွာ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးတို႔မွာ ျပႆနာေတြ
ျဖစ္ေနတာ ရွိေနပါတယ္။ ဒီအေပၚမွာ ဆရာ့ရဲ႕အျမင္ကို သိခ်င္ပါတယ္။
ေျဖ - မွန္ပါတယ္။ ဒီ႐ိုဟင္ဂ်ာဆိုတဲ့ စကားေၾကာင့္လည္း တစ္ပိုင္းပါတာေပါ့။ အဓိကကေတာ့ အဂၤလိပ္ေခတ္ ကတည္းက ၿဗိတိသွ်ေတြက လယ္ကူလီ အျဖစ္ ဘဂၤါလီလူမ်ဳိးေတြကို တင္သြင္းလာတယ္။ ေနာက္ထပ္ လြတ္လပ္ေရးရၿပီး ခိုး၀င္လာတဲ့ ဘဂၤါလီေတြ၊ အဲဒီမွာ သူတို႔ေတြက ဘဂၤါလီလို႔ မေခၚပါနဲ႔ ႐ိုဟင္ဂ်ာလို႔ ေခၚပါဆိုၿပီး အမွန္ကေတာ့ သူတို႔က တိုင္းရင္းသား တစ္မ်ဳိးအျဖစ္ ေတာင္းဆိုတာေပါ့ေလ။ ဟုတ္တယ္မလား။ ဒါကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရက ဘယ္လိုမွ လက္မခံႏိုင္တဲ့ အခ်က္ေပါ့။ တကယ္ေတာ့ ႏိုင္ငံျခားသား တစ္ေယာက္က ႏိုင္ငံျခားသား တစ္ေယာက္ ပါပဲ။ အေမရိကန္ျပည္မွာ ျမန္မာတစ္ေယာက္က အေမရိကန္ႏိုင္ငံသား ခံယူလို႔ရွိရင္လည္းBirth of Place ဆိုတဲ့ ေနရာမွာ ဘားမားလို႔
ေရးတာပဲ။ ဒါကေတာ့ ဘယ္လိုမွ မရွိတဲ့ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးကို ရွိပါတယ္ ဆိုၿပီးေတာ့ ျမန္မာတိုင္းရင္းသား မဟုတ္တဲ့သူကို တိုင္းရင္းသားပါဆိုၿပီးေတာ့
တိုင္းရင္းသားေတြနဲ႔ တန္းတူအခြင့္အေရး ေပးရမယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ ဘယ္လိုမွ
တိုင္းရင္းသားေတြက ေက်နပ္ႏိုင္မွာ မဟုတ္ဘူးေပါ့ေလ။ တကယ္လို႔ ျဖစ္ေစခ်င္တယ္
ဆိုလို႔ရွိရင္ ျပည္သူ႔ဆႏၵ ခံယူတဲ့ ပံုစံေပါ့။ ျမန္မာတစ္ႏိုင္ငံလံုးက
တိုင္းရင္းသားေတြက ဒီ႐ိုဟင္ဂ်ာဆိုတာကို လက္ခံပါသလား၊ အသိအမွတ္
ျပဳပါသလားဆုိၿပီး လုပ္ရင္ေတာင္ ကြၽန္ေတာ္ထင္တယ္ ဘယ္သူမွ လက္ခံမွာ မဟုတ္ဘူး။
အဲဒီနည္းအျပင္ မရွိဘူးလို႔ ထင္တယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ လက္ခံႏိုင္တဲ့ နည္းကလည္း
ဒီတစ္နည္းပဲ ရွိတယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံသားျဖစ္မႈ
၁၉၈၂ ခုႏွစ္ ဥပေဒအရ ဆိုလို႔ရွိရင္လည္းပဲ သူတို႔က ဘယ္လိုမွ အၾကံဳးမ၀င္ဘူး။
ဘာေၾကာင့္လည္းဆိုေတာ့ ၁၈၂၃ ခုႏွစ္နဲ႔ ယင္းႏွစ္
မတိုင္မီ ကာလအတြင္း ျမန္မာႏိုင္ငံဟု ျဖစ္ေပၚလာၿပီး နယ္ေျမ တစ္ခုခုတြင္ ေနထုိင္ဆဲေသာ တိုင္းရင္းသားကိုသာလွ်င္ တိုင္းရင္းသားအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳပါသည္ဟု အဲဒီလို ဆိုထားတဲ့အတြက္ သူတို႔က ဘယ္လိုမွ အၾကံဳးမ၀င္ဘူး။ ဒါေပမယ့္ ႏိုင္ငံသားျဖစ္မႈကို ေပးရမယ္ ဆိုတာကေတာ့ ဒါကြၽန္ေတာ္တို႔ လက္ခံရမွာပါပဲ။ ႏိုင္ငံသားျဖစ္ဖို႔ဆိုရင္ ႏိုင္ငံသားျဖစ္ဖို႔ သူတို႔ေလွ်ာက္ႏိုင္တယ္။ ဒီဥပေဒအတိုင္း ေလွ်ာက္ရမယ္။ ေလွ်ာက္ေပမယ့္ ဒီ႐ိုဟင္ဂ်ာဆိုတာ အသိအမွတ္ျပဳဖို႔ ဆိုတာကေတာ့ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး။ သူတို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံက ဘဂၤါလီအေနနဲ႔ ေလွ်ာက္ႏိုင္တယ္။ ဒါ လူ႔အခြင့္အေရးပဲ၊ ဟုတ္တယ္မလား။ ဒါကေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ျငင္းစရာအေၾကာင္း မရွိပါဘူး။
ေမး - ရခိုင္ျပည္နယ္မွာ ဘဂၤါလီေတြကို ၁၉၈၂ ခုႏွစ္ ျမန္မာႏိုင္ငံသား ဥပေဒအရ စာရင္းေကာက္ယူတဲ့ အခါမွာ ဘဂၤါလီေတြက သူတို႔ကို ႐ုိဟင္ဂ်ာလို႔ စာရင္းသြင္းမွ လက္မွတ္ထိုးမယ္ဆိုၿပီးေတာ့ ေျပာဆိုတာေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ရပ္ဆိုင္းခဲ့ရမႈေတြလည္း ရွိခဲ့တယ္။ ဒါနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဆရာရဲ႕ အျမင္ကို သိခ်င္ပါတယ္။
ေျဖ - ကြၽန္ေတာ္က အဲဒီအရပ္ေဒသကပါ။ အဲဒီအရပ္မွာေမြးၿပီး အဲဒီအရပ္မွာ ႀကီးျပင္းခဲ့တာပါ။ ကြၽန္ေတာ္ သူတို႔စကားကိုလည္း ေကာင္းေကာင္း
တတ္ပါတယ္။ သူတို႔ကုိ ဘာလူမ်ဳိးလဲလို႔ ေမးရင္ ဘဂၤါလီလို႔ပဲ
ေျဖလာခဲ့တာ။ ေတာက္ေလွ်ာက္ ဒီစကားပဲ ၾကားလာခဲ့တာ။ ႐ိုဟင္ဂ်ာဆိုတာ တစ္ခါမွ မၾကားဖူးဘူး။ သူတို႔ကိုယ္တိုင္ပဲ ဘဂၤါလီပါလို႔ ေျပာလာခဲ့ၿပီး အခုမွ ပညာတတ္တခ်ဳိ႕က ႐ုိဟင္ဂ်ာပါဆိုၿပီး ထလုပ္လာၾကတာ။ ဒါေနာက္မွ
ေပၚလာတာ။ ႏိုင္ငံေရးအရ ဒါရည္ရြယ္ခ်က္တစ္ခုေတာ့ ရွိရမယ္။
ေမး - ရခိုင္မွာရွိတဲ့ မြတ္ဆလင္ေတြရဲ႕ သမိုင္းအက်ဥ္းခ်ဳပ္
ေလးကိုလည္း ေျပာျပေပးပါဦး။
ေျဖ - ရခိုင္မင္းေတြ အုပ္ခ်ဳပ္ကတည္းက မြတ္ဆလင္ေတြ မရွိဘူး မဟုတ္ဘူး၊ ရွိပါတယ္။ ကမန္ေတြ ဆိုလို႔ရွိရင္ ရခိုင္မင္းေတြ အုပ္ခ်ဳပ္ကတည္းက ေလးတပ္မွာ အမႈထမ္းရတာ။ ကမန္ေတြက ပါရွန္အႏြယ္ေတြေပါ့။ ကမန္ဆိုတာ ပါရွန္စကား၊ ဘာလဲဆိုေတာ့
ေလးကိုေခၚတာ၊ ဒါေၾကာင့္ သူတို႔က ေလးတပ္မွာ အမႈထမ္းရတာ။
ေနာက္ဆုံးေတာ့ ရခိုင္ဘုရင္က သူတို႔ကို ရမ္းျဗဲကြၽန္းမွာ ေနရာခ်ထား
ေပးတယ္။ တျခားေနရာမွာ ကမန္မရွိပါဘူး။ ဒါကြၽန္ေတာ္တို႔တိုင္းရင္းသ ား
အျဖစ္ လက္ခံလို႔ရပါတယ္။ ႏိုင္ငံသား အက္ဥပေဒအရ အက်ဳံး၀င္ပါတယ္။
ေမး - ရခိုင္ျပည္နယ္မွာ ျဖစ္ပ်က္ခဲ့တဲ့ တရားမ၀င္ ၀င္ေရာက္လာသူေတြကို ဥပေဒေၾကာင္းအရ တရား၀င္ အေျခအေနတစ္ခု ေပးလိုက္မယ္ဆိုရင္ သူတို႔ရဲ႕ လူဦးေရေပါက္ဖြားမႈ ႏႈန္းထားက တစ္ခ်ိန္မွာ သူတို႔အေနနဲ႔ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသတစ္ခုအျဖစ္ ေတာင္းဆိုလာႏိုင္မယ့္ အေနအထား ရွိလာႏိုင္မလား။ ဘာလို႔လည္းဆိုေတာ့ သမိုင္းတစ္ေလွ်ာက္
ျပန္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ျပည္နယ္အဆင့္ ေတာင္းဆိုခဲ့ဖူးတဲ့ အေနအထားေတြ ရွိခဲ့တာကိုေတြ႔ခဲ့ရပါတယ္။
ေျဖ - ခုနက ကြၽန္ေတာ္ျပခဲ့တဲ့ မွတ္တမ္းထဲက အလယ္သံေက်ာ္
ေၾကညာခ်က္ထဲမွာ ရခိုင္ျပည္နယ္ကို ခြဲပါ။ ဒီတစ္ျခမ္းကို သူတို႔ကို
ေပးရမယ္ဆိုၿပီး။ ကုလားတန္ျမစ္ရဲ႕ အေနာက္ဘက္ျခမ္းကို သူတို႔ရဲ႕ မြတ္ဆလင္ျပည္နယ္အျဖစ္ သတ္မွတ္ေပးပါဆိုၿပီး ေတာင္းဆိုဖူးခဲ့တာပဲ။ အဲဒီတုန္းက ဒီေလာက္ထိ လူဦးေရ မမ်ားခင္ကေတာင္ ဒီလိုေတာင္းခဲ့ဖူးတာ၊ ဒီထက္ ပိုမ်ားလာရင္ ေတာင္းေတာ့မွာေပါ့။ သိပ္ေသခ်ာတာေပါ့။
စပ္လ်ဥ္း၍ ေမးျမန္းခဲ့သည္မ်ားကို ေကာက္ႏုတ္ ေဖာ္ျပလိုက္ပါသည္။
ေမး - ဒီပြဲျဖစ္ေျမာက္ေရး ေကာ္မတီဥကၠ႒ ေျပာသြားတဲ့အထဲမွာ ရခိုင္ေတြဟာ ကိုယ့္မင္းကိုယ့္ခ်င္းနဲ႔ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေနထိုင္လာခဲ့ၾကတယ္။ ဒါေပမယ္လို႔ လက္ရွိအေျခအေနမွာ ရခိုင္သမိုင္းဟာ ခိုးခံရမယ့္ အေျခအေနတစ္ခု ေရာက္ေနတယ္ဆိုၿပီး ေျပာသြားပါတယ္။ ဥပမာဆိုရင္ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕မွာရွိတဲ့ ရွစ္ေသာင္းပုထိုးေတာ္ႀကီးကိ
ေတာင္ဗလီဆိုၿပီး ေျပာဆိုလာတဲ့အထိ သမိုင္းကို ခိုးယူလာတာ
ေတြ႔ရပါတယ္ဆိုၿပီး ေျပာပါတယ္။ ဒီလိုေျပာဆိုလာတာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဆရာ့ရဲ႕ သေဘာထားကို သိလိုပါတယ္။
ေျဖ - အဲဒါအမွန္ပါပဲ။ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ေတာ္ကို ၁၇၈၅ ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီလ ၂ ရက္မွာ သိမ္းၿပီးတဲ့ အခါက်ေတာ့ နန္းေတာ္ထဲမွာ သိမ္းထားတဲ့ ဘုရင္ရဲ႕ ေရႊတိုက္မွတ္တမ္း မွတ္ရာေတြ ထားတဲ့ထဲက အကုန္လံုး အမရပူရကို သယ္ေဆာင္သြားပါတယ္။ မသယ္ေဆာင္ႏိုင္တဲ့
ဟာေတြကို အကုန္မီး႐ႈိ႕ပစ္ပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ္တို႔က ရခိုင္မွတ္တမ္းကို ေလ့လာတဲ့အခါ ေတာ္ေတာ္ေလး အေထာက္အထားေတြက အားနည္းေနတယ္။ အဲဒါ အမွန္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီကေန႔ ကြၽန္ေတာ္နဲ႔အတူ စကားေျပာသြားတဲ့ ပါေမာကၡႏွစ္ေယာက္က ဆိုရင္ေတာ့ ရခိုင္ရာဇ၀င္၊ ရခုိင္ေက်ာက္စာ တို႔ကို ေလ့လာထားတယ္၊ ျမန္မာစာေတြ ကိုလည္း ေသေသခ်ာခ်ာ ေလ့လာ ထားတဲ့အတြက္ သူတို႔က ဥေရာပ အေထာက္အထားေတြနဲ႔ ေပၚတူဂီတို႔၊ ဒက္ခ်္တို႔ အေထာက္အထားေတြ အားကိုးၿပီးေတာ့ ေျမာက္ဦးေခတ္သမိုင္းကို သုေတသနျပဳႏိုင္တဲ့သူ ေတြျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ သူတို႔ေက်းဇူးႀကီး တယ္လို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။
ေမး - ရခိုင္သမိုင္းကို ျပည္တြင္းကသူေတြ ေလ့လာမႈ အားနည္းတာ ဘာေၾကာင့္လို႔ ထင္ပါသလဲ။
ေျဖ - ဘာေၾကာင့္ အားနည္းသလဲဆိုရင္ အိမ္မွာ စားစရာဆန္ မရွိရင္ အိမ္မွာ ဘယ္မွာေက်ာက္စာ ထိုင္ဖတ္ဖို႔ အခ်ိန္ေပးႏိုင္မွာလည္းဗ်ာ။ အဓိကကေတာ့ စီးပြားေရးပါပဲ။ ကြၽန္ေတာ္ ဒီသုေတသန အလုပ္ေတြကို လုပ္ႏိုင္တယ္ ဆိုတာကေတာ့ ဂ်ပန္အစိုးရက ကြၽန္ေတာ့္ကို လစာေကာင္းေကာင္း
ေပးထားလို႔ေပါ့။ သုေတသနလုပ္ ကြၽန္ေတာ္လန္ဒန္သြား ဒီဟာေတြ လုပ္ႏိုင္တာေပါ့။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ သုေတသန လုပ္မယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ စာၾကည့္တိုက္၊ အမ်ဳိးသား စာၾကည့္တိုက္ ဒါကလြဲလို႔ ဘာမွမရွိဘူး။ အဲလိုေပါ့ ရခုိင္ေတြသာ မဟုတ္ဘူး။ ျမန္မာႏိုင္ငံ ျပည္တြင္းက သုေတသီေတြ ဆိုလို႔ရွိရင္ အေတာ္ေလးကို ကိုယ္ခ်င္းစာပါတယ္။ သူတို႔လည္း လုပ္ခ်င္မွာေပါ့။ ကြၽန္ေတာ္တို႔လို အခုလိုလိုက္ၿပီးေတာ့ ကူးတာတို႔၊ ပိုက္ဆံသံုးတာတို႔ မလုပ္ႏိုင္ဘူး။ မလုပ္ႏုိင္တဲ့အတြက္ အဲဒါေတာ့ အမွန္ပါပဲ။ ဒီတိုးတက္တဲ့ ႏိုင္ငံေတြမွာကေတာ့ ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာန၊ တကၠသိုလ္ေတြကေနၿပီးေတာ့ ဒီသုေတသန စီမံကိန္းေတြအတြက္
Proposal တင္တာ ပိုက္ဆံထုတ္တာ ဘယ္ေလာက္ကုန္မယ္၊
ခရီးသြားတာ ဘယ္ေလာက္ကုန္မယ္ အစရွိသျဖင့္ အဲဒါေတြ ေပးပါဆိုရင္ ထုတ္ေပးတာေပါ့ေလ။ ၿပီးရင္ သုေတသန လုပ္ၾကတာေပါ့ေလ။ ဘယ္ႏွႏွစ္အတြင္း ၿပီးေအာင္လုပ္မယ္ ဆိုတာေတာ့ တင္ျပရတာေပါ့ေလ။
ေမး - ႐ုိဟင္ဂ်ာ အသုံးအႏႈန္းနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ရွင္းျပေပးေစခ်င္ပါတယ္။ ဒီပြဲမွာလည္း ဆရာရွင္းျပသြားတာက ၁၉၅၁ ခုႏွစ္မွာ ဘူးသီးေတာင္က
Mr. Abdul Gaffa က တီထြင္ခဲ့တာလို႔ ေျပာပါတယ္။ ဒီစကားလုံးေၾကာင့္ပဲ ရခုိင္ျပည္နယ္မွာ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးတို႔မွာ ျပႆနာေတြ
ျဖစ္ေနတာ ရွိေနပါတယ္။ ဒီအေပၚမွာ ဆရာ့ရဲ႕အျမင္ကို သိခ်င္ပါတယ္။
ေျဖ - မွန္ပါတယ္။ ဒီ႐ိုဟင္ဂ်ာဆိုတဲ့ စကားေၾကာင့္လည္း တစ္ပိုင္းပါတာေပါ့။ အဓိကကေတာ့ အဂၤလိပ္ေခတ္ ကတည္းက ၿဗိတိသွ်ေတြက လယ္ကူလီ အျဖစ္ ဘဂၤါလီလူမ်ဳိးေတြကို တင္သြင္းလာတယ္။ ေနာက္ထပ္ လြတ္လပ္ေရးရၿပီး ခိုး၀င္လာတဲ့ ဘဂၤါလီေတြ၊ အဲဒီမွာ သူတို႔ေတြက ဘဂၤါလီလို႔ မေခၚပါနဲ႔ ႐ိုဟင္ဂ်ာလို႔ ေခၚပါဆိုၿပီး အမွန္ကေတာ့ သူတို႔က တိုင္းရင္းသား တစ္မ်ဳိးအျဖစ္ ေတာင္းဆိုတာေပါ့ေလ။ ဟုတ္တယ္မလား။ ဒါကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရက ဘယ္လိုမွ လက္မခံႏိုင္တဲ့ အခ်က္ေပါ့။ တကယ္ေတာ့ ႏိုင္ငံျခားသား တစ္ေယာက္က ႏိုင္ငံျခားသား တစ္ေယာက္ ပါပဲ။ အေမရိကန္ျပည္မွာ ျမန္မာတစ္ေယာက္က အေမရိကန္ႏိုင္ငံသား ခံယူလို႔ရွိရင္လည္းBirth of Place ဆိုတဲ့ ေနရာမွာ ဘားမားလို႔
ေရးတာပဲ။ ဒါကေတာ့ ဘယ္လိုမွ မရွိတဲ့ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးကို ရွိပါတယ္ ဆိုၿပီးေတာ့ ျမန္မာတိုင္းရင္းသား မဟုတ္တဲ့သူကို တိုင္းရင္းသားပါဆိုၿပီးေတာ့
မတိုင္မီ ကာလအတြင္း ျမန္မာႏိုင္ငံဟု ျဖစ္ေပၚလာၿပီး နယ္ေျမ တစ္ခုခုတြင္ ေနထုိင္ဆဲေသာ တိုင္းရင္းသားကိုသာလွ်င္ တိုင္းရင္းသားအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳပါသည္ဟု အဲဒီလို ဆိုထားတဲ့အတြက္ သူတို႔က ဘယ္လိုမွ အၾကံဳးမ၀င္ဘူး။ ဒါေပမယ့္ ႏိုင္ငံသားျဖစ္မႈကို ေပးရမယ္ ဆိုတာကေတာ့ ဒါကြၽန္ေတာ္တို႔ လက္ခံရမွာပါပဲ။ ႏိုင္ငံသားျဖစ္ဖို႔ဆိုရင္ ႏိုင္ငံသားျဖစ္ဖို႔ သူတို႔ေလွ်ာက္ႏိုင္တယ္။ ဒီဥပေဒအတိုင္း ေလွ်ာက္ရမယ္။ ေလွ်ာက္ေပမယ့္ ဒီ႐ိုဟင္ဂ်ာဆိုတာ အသိအမွတ္ျပဳဖို႔ ဆိုတာကေတာ့ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး။ သူတို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံက ဘဂၤါလီအေနနဲ႔ ေလွ်ာက္ႏိုင္တယ္။ ဒါ လူ႔အခြင့္အေရးပဲ၊ ဟုတ္တယ္မလား။ ဒါကေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ျငင္းစရာအေၾကာင္း မရွိပါဘူး။
ေမး - ရခိုင္ျပည္နယ္မွာ ဘဂၤါလီေတြကို ၁၉၈၂ ခုႏွစ္ ျမန္မာႏိုင္ငံသား ဥပေဒအရ စာရင္းေကာက္ယူတဲ့ အခါမွာ ဘဂၤါလီေတြက သူတို႔ကို ႐ုိဟင္ဂ်ာလို႔ စာရင္းသြင္းမွ လက္မွတ္ထိုးမယ္ဆိုၿပီးေတာ့ ေျပာဆိုတာေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ရပ္ဆိုင္းခဲ့ရမႈေတြလည္း ရွိခဲ့တယ္။ ဒါနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဆရာရဲ႕ အျမင္ကို သိခ်င္ပါတယ္။
ေျဖ - ကြၽန္ေတာ္က အဲဒီအရပ္ေဒသကပါ။ အဲဒီအရပ္မွာေမြးၿပီး အဲဒီအရပ္မွာ ႀကီးျပင္းခဲ့တာပါ။ ကြၽန္ေတာ္ သူတို႔စကားကိုလည္း ေကာင္းေကာင္း
တတ္ပါတယ္။ သူတို႔ကုိ ဘာလူမ်ဳိးလဲလို႔ ေမးရင္ ဘဂၤါလီလို႔ပဲ
ေျဖလာခဲ့တာ။ ေတာက္ေလွ်ာက္ ဒီစကားပဲ ၾကားလာခဲ့တာ။ ႐ိုဟင္ဂ်ာဆိုတာ တစ္ခါမွ မၾကားဖူးဘူး။ သူတို႔ကိုယ္တိုင္ပဲ ဘဂၤါလီပါလို႔ ေျပာလာခဲ့ၿပီး အခုမွ ပညာတတ္တခ်ဳိ႕က ႐ုိဟင္ဂ်ာပါဆိုၿပီး ထလုပ္လာၾကတာ။ ဒါေနာက္မွ
ေပၚလာတာ။ ႏိုင္ငံေရးအရ ဒါရည္ရြယ္ခ်က္တစ္ခုေတာ့ ရွိရမယ္။
ေမး - ရခိုင္မွာရွိတဲ့ မြတ္ဆလင္ေတြရဲ႕ သမိုင္းအက်ဥ္းခ်ဳပ္
ေလးကိုလည္း ေျပာျပေပးပါဦး။
ေျဖ - ရခိုင္မင္းေတြ အုပ္ခ်ဳပ္ကတည္းက မြတ္ဆလင္ေတြ မရွိဘူး မဟုတ္ဘူး၊ ရွိပါတယ္။ ကမန္ေတြ ဆိုလို႔ရွိရင္ ရခိုင္မင္းေတြ အုပ္ခ်ဳပ္ကတည္းက ေလးတပ္မွာ အမႈထမ္းရတာ။ ကမန္ေတြက ပါရွန္အႏြယ္ေတြေပါ့။ ကမန္ဆိုတာ ပါရွန္စကား၊ ဘာလဲဆိုေတာ့
ေလးကိုေခၚတာ၊ ဒါေၾကာင့္ သူတို႔က ေလးတပ္မွာ အမႈထမ္းရတာ။
ေနာက္ဆုံးေတာ့ ရခိုင္ဘုရင္က သူတို႔ကို ရမ္းျဗဲကြၽန္းမွာ ေနရာခ်ထား
ေပးတယ္။ တျခားေနရာမွာ ကမန္မရွိပါဘူး။ ဒါကြၽန္ေတာ္တို႔တိုင္းရင္းသ
အျဖစ္ လက္ခံလို႔ရပါတယ္။ ႏိုင္ငံသား အက္ဥပေဒအရ အက်ဳံး၀င္ပါတယ္။
ေမး - ရခိုင္ျပည္နယ္မွာ ျဖစ္ပ်က္ခဲ့တဲ့ တရားမ၀င္ ၀င္ေရာက္လာသူေတြကို ဥပေဒေၾကာင္းအရ တရား၀င္ အေျခအေနတစ္ခု ေပးလိုက္မယ္ဆိုရင္ သူတို႔ရဲ႕ လူဦးေရေပါက္ဖြားမႈ ႏႈန္းထားက တစ္ခ်ိန္မွာ သူတို႔အေနနဲ႔ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသတစ္ခုအျဖစ္ ေတာင္းဆိုလာႏိုင္မယ့္ အေနအထား ရွိလာႏိုင္မလား။ ဘာလို႔လည္းဆိုေတာ့ သမိုင္းတစ္ေလွ်ာက္
ျပန္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ျပည္နယ္အဆင့္ ေတာင္းဆိုခဲ့ဖူးတဲ့ အေနအထားေတြ ရွိခဲ့တာကိုေတြ႔ခဲ့ရပါတယ္။
ေျဖ - ခုနက ကြၽန္ေတာ္ျပခဲ့တဲ့ မွတ္တမ္းထဲက အလယ္သံေက်ာ္
ေၾကညာခ်က္ထဲမွာ ရခိုင္ျပည္နယ္ကို ခြဲပါ။ ဒီတစ္ျခမ္းကို သူတို႔ကို
ေပးရမယ္ဆိုၿပီး။ ကုလားတန္ျမစ္ရဲ႕ အေနာက္ဘက္ျခမ္းကို သူတို႔ရဲ႕ မြတ္ဆလင္ျပည္နယ္အျဖစ္ သတ္မွတ္ေပးပါဆိုၿပီး ေတာင္းဆိုဖူးခဲ့တာပဲ။ အဲဒီတုန္းက ဒီေလာက္ထိ လူဦးေရ မမ်ားခင္ကေတာင္ ဒီလိုေတာင္းခဲ့ဖူးတာ၊ ဒီထက္ ပိုမ်ားလာရင္ ေတာင္းေတာ့မွာေပါ့။ သိပ္ေသခ်ာတာေပါ့။
Myanmar News Update
(သတင္းအရင္းအျမစ္- LAY MRO WEBSITE)
No comments:
Post a Comment