စာသင္ေက်ာင္းက
ေက်ာင္းတက္ေခါင္းေလာင္းထိုးလိုက္ရာ ေက်ာင္းသားမ်ားမွာ
စာသင္ခန္းထဲေရာက္သူေရာက္၊ တစ္ခ်ိဳ႕ကေလးမ်ားမွာ
ေခါင္းေလာင္းထိုးသံၾကားရသည့္အတြက္ ကစားေနရာမွ ေက်ာင္းေပၚသို႔ေျပးတက္
လာေနၾကခ်ိန္၌ အသက္ ၁၂ ႏွစ္အရြယ္ ေမာင္တက္တူမွာ ခါးအထိ နက္ေသာ
ေျမက်င္းထဲဆင္ကာ မိဘေတြမ်ားႏွင့္ အတူ အုပ္လုပ္ငန္းကုိ ကၽြမ္းက်င္စြာ
လုပ္ကိုင္လွ်က္ ေတြ႔ရသည္။
"သားက ငယ္ငယ္ေလးကပင္
ေက်ာင္းမေနခဲ့ရဘူး၊ အေဖအေမက အုပ္လုပ္ အငွားလိုက္ေတာ့ သားလည္း အုပ္ကို
ငယ္ငယ္တည္းက လုပ္ခဲ့ရတယ္၊ မိသားစုက အဆင္မေျပေတာ့ အေဖ၊ အေမ
ကို၀ိုင္းကူလုပ္ေပးေနရတယ္၊ သိတတ္လာေတာ့ သူမ်ားေတြ ေက်ာင္းတက္တာ
ျမင္ရင္ေက်ာင္းတက္ခ်င္တာေပါ့၊ အခုဆိုရင္ စာလည္း တစ္ခုမွ မေရးတတ္၊
မဖတ္တတ္ဘူး။ " ဆိုၿပီး ေမာင္တက္တူေလး က ရင္ဖြင့္စကားဆိုလာသည္။
ေမာင္တက္တူ၏ မိခင္က မိသားစု စီးပြါးေရး အဆင္မေျပမႈမ်ားေၾကာင့္ သားသမီးမ်ား၏ ပညာေရးကုိ ေက်ာခိုင္းခဲ့ရေၾကာင္းကို ရွင္းျပသည္။
" သားသမီးေတြကို ပညာသင္ခ်င္ပါတယ္၊
က်မတို႔ လင္မယားႏွစ္ေယာက္၊ သမီးႀကီးရယ္၊ တက္တူေလးရယ္၊ မိသားစုေလးေယာက္စလံုး
အလုပ္လုပ္မွ တစ္ေန႔ကို ၇၀၀၀ ေလာက္ရတာ၊ ရတာနဲ႔ မိသားစုစားေသာက္ေရးက
မေလာက္ငဘူး ၊ အငယ္ဆံုးသမီးေလးကိုလည္း သားအငယ္က ထိမ္းရတယ္၊ သားသမီးသံုးေယာက္
ကို တစ္ေယာက္မွ စာမသင္ေပးႏုိင္ခဲ့ဘူး၊ အငယ္ဆံုးသမီးေလးက်မွ
စာသင္ႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳစားရေတာ့မယ္" ဟု သူမက စိတ္မေကာင္းစြာဆိုသည္။
လက္ရွိ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရမွ မသင္မေနရ အခမဲ႔
မူလတန္းပညာ သင္ၾကားေပးေနေသာ္လည္း ရခိုင္ျပည္ ေက်းရြာကေလးတစ္ရြာက တက္တူေလး
ရဲ့ညီအစ္ေမာင္ႏွမေတြမွာ မိသားစု စား၀တ္ေနေရးအတြက္ တဘက္တလမ္းက
ေျဖရွင္းေဆာင္ရြက္ေနရျခင္းေၾကာင့္ အခမဲ႔ ပညာေရးကိုပင္ သင္ယူခြင့္ မရရွိ။
ထိုနည္းတူစြာ ရခိုင္ျပည္ရွိၿမိဳ႕ရြာမ်ားမွ
မူလတန္းအရြယ္ ကေလးမ်ားမွ ေက်ာင္းကို ပံုမွန္မတက္ဘဲ မိသားစုအတြက္
၀င္ေငြရွာေနၾကသည္ကို ေတြ႔ျမင္ခဲ့ရသည္။ တံငါရြာမွ ကေလးငယ္မ်ားသည္
ေန႔စဥ္နံနက္တိုင္း ကမ္းေျခသို႔သြားကာ ငါးဖမ္းေလွသမားမ်ားထံမွာ ၎တို႔၌
ပါလာသည့္ ကြမ္းယာ၊ ေဆးလိပ္၊ မုန္႔ မ်ားကုိ ငါးမ်ားႏွင့္ လွဲလွယ္ကာ
ရရွိလာေသာ ငါးမ်ားကုိ ေရာင္းခ်ၿပီးမွ ေက်ာင္းတက္ရန္ သြားလာေနၾကသည္။
ၿမိဳ႕ေပၚေန ကေလးမ်ားမွာ အမိႈက္ေကာက္စီးပြါးရွာေနၾကၿပီး ေစ်းမ်ားတြင္
အသက္အရြယ္နဲ႔ မလိုက္ေအာင္ ပစၥည္းမ်ား သယ္ပိုးထမ္းရြက္ေနၾကသည္။
ရခိုင္ျပည္၌ ဤကဲ့သို႔ ကေလးသူငယ္မ်ားမည္မွ်
ရွိမည္ကို မွန္ဆ၍ ရႏုိင္မည္မဟုတ္ပါ။ ျမန္မာတစ္ႏုိင္ငံလံုးအေနျဖင့္
အေျခခံပညာ မူလတန္းေက်ာင္းအဆင့္ကို စြန္႔ခြါေနရေသာ ကေလး အလုပ္သမား ဦးေရ
ႏွစ္စဥ္ ငါးသိန္းေက်ာ္ရွိေၾကာင္း ႏိုင္ငံတကာ အလုပ္သမားအဖြဲ႔ အစည္း ( ILO) ၏
သုေတသနစာရင္းအရ သိရွိရေၾကာင္း သတင္းမ်ားတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။
မိဘဆင္းရဲျခင္းေၾကာင့္ ကေလးမ်ားအား
အလုပ္လုပ္ခိုင္းရျခင္းျဖစ္ၿပီး စီးပြါးေရးဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးႏွင့္
အသက္အရြယ္ ႀကီးရင့္လာေသာ သက္ႀကီးရြယ္အို အဘိုးအဘြားမ်ားအား ကေလးမ်ားက
ရွာေဖြေကၽြးေမြး ေစာင့္ေရွာင့္ေနရသည္။
လမ္းေပၚ၌ စီးပြါးရွာေနေသာ ကေလးမ်ားသည္
ပလစတစ္၊ သံတုိသံစမ်ား ေကာက္ကာ မိသားစုမ်ားကုိ ေထာက္ပံ့ေနရၿပီး အဆိုပါ
ကေလးငယ္မ်ား စာမတတ္ဘဲ ႀကီးျပင္လာမည္ဆိုပါက တိုင္းျပည္အတြက္
အႏၱရာယ္ျဖစ္လာႏိုင္ေၾကာင္းကုိ ကေလးသူမ်ားအား ေစာင့္ေရွာင့္ေပးေနေသာ
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရွိ ရတနာ့ေမတၱာမွ ဥကၠဌ ဦးျမင့္ေဆြက သံုးသပ္ေျပာဆိုသည္။
" အမိႈက္ေကာက္တဲ့ ကေလးေတြ
ရန္ကုန္မွာ ေထာင္းနဲ႔ ေသာင္းနဲ႔ရွိတာ၊ ဒီကေလးေတြဟာ စာလည္းမတတ္ဘူး၊
သူတို႔ေလာကမွ ႀကီးႏိုင္ငယ္ညွင္းဘဲ၊ ႀကီးတဲ့သူက ငယ္တဲ့လူေတြဆီက ပိုက္ဆံကို
လုယူၾကတယ္၊ အဲဒီလိုနဲ႔ ႀကီးျပင္းလာမယ္ဆိုရင္ ေနာက္လူလားေျမာက္လာမည့္ ၅
ႏွစ္၊ ၁၀ ႏွစ္အတြင္း၊ အသက္ ၁၈ ၊ ၂၀ ႏွစ္ ေရာက္လာရင္ တုိင္းျပည္အတြက္
အႏၲရာယ္မ်ားလာမယ္၊ ပညာလည္း မတတ္ဘူး၊ စီးပြားေရး၊ က်န္းမာေရးလည္း
မေကာင္းဘူး၊ အဲဒီကေလးေတြ တျဖည္းျဖည္း မ်ားလာရင္ တိုင္းျပည္အတြက္
အႏၲရာယ္ရွိႏိုင္တယ္၊ ဒီကေလးမ်ိဳးေတြ မ်ားေနရင္ တိုင္းျပည္ ထူေထာင္ဖို႔ကလည္း
မျဖစ္ႏိုင္" ဟု ဦးျမင့္ေဆြက ဆိုသည္။
ရတနာ့ေမတၱာမွာ လမ္းေပၚတြင္ စီးပြါးရွာေနသည့္
ကေလးမ်ား စာေရးတတ္ ဖတ္တတ္လာေစရန္ႏွင့္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္း
၀င္ဆ့ံႏိုင္ရန္အတြက္ ကေလးမ်ား အလုပ္လုပ္ခ်ိန္ကို အေႏွာင့္အယွက္မျဖစ္ေစဘဲ
ပညာသင္ၾကားေပးေနျခင္းျဖစ္သည္။
" ဒီကေလးေတြက သူတို႔ကို သူတို႔
ယံုၾကည္မႈမရွိဘူး၊ သူတုိ႔ကို ယံုၾကည့္မႈ တည္ေဆာက္ေပးရတယ္၊
သူတို႔ပတ္၀န္းက်င္မွာ ေမတၱာ ထားတတ္လာေအာင္ တည္းေဆာက္ေပးရမယ္၊ ေနာက္ၿပီး
စာေတြကို တတ္ေအာင္ သင္ေပးရတယ္၊ အတန္းေက်ာင္းေနဖို႔ အရြယ္ လြန္သြားရင္လည္း
အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္း ပညာသင္ေပးရတယ္၊ " ဟု သူက ဆက္လက္ေျပာၾကားသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ မသင္မေနရ ပညာေရး ဥပေဒ
သတ္မွတ္ ျပဌာန္းႏိုင္ျခင္း မရွိေသးသျဖင့္ အရြယ္မေရာက္ေသးေသာ ကေလးမ်ားအား
အလုပ္လုပ္ခိုင္းေနျခင္းကို အေရးယူ၍ မရသည္မ်ားရွိေနေၾကာင္းႏွင့္
မိဘမ်ားဆင္းရဲ၍ ကေလးမ်ားအား အလုပ္လုပ္ခိုင္းရသည့္အတြက္ စီးပြါးေရး
ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ရန္၊ အသက္ရြက္ ႀကီးရင့္ေသာ ဘုိးဘြားမ်ားအား ကေလးမ်ားမွ
ရွာေဖြ ေစာင့္ေရွာင့္ ေနရျခင္းျဖစ္ရာ လူမႈဖူလံုေရးအစီးအစဥ္မ်ားရွိရန္
လိုအပ္ေနေၾကာင္းကို ေဒါက္တာထြန္းလြင္က သံုးသပ္ထားေၾကာင္းကုိ
သမဂၢသတင္းစာတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။
လုပ္ငန္းခြင္ ေစာလ်င္စြာ
၀င္ေရာက္လုပ္ကိုင္ေနရေသာ ကေလးမ်ားအတြက္ ပညာသင္ယူခြင့္မွာ အဓိက လိုအပ္ခ်က္
တစ္ခုျဖစ္၍ လုပ္ငန္းခြင္မွ ကေလးမ်ား စာသင္ၾကားခြင့္ရရွိရန္ အေလးေပး
ေဆာင္ရြက္ရမည္ ျဖစ္ေၾကာင္းကုိလည္း အႀကံျပဳေျပာဆိုထားသည္။
ကုလသမဂၢ အဖြဲ႔ႀကီး၏ ဌာနခြဲ တစ္ခုျဖစ္သည့္ ယူနက္စကို အဖြဲ႔ႀကီးမွ ထုတ္ျပန္လိုက္ေသာ ကမာၻ႔ႏိုင္ငံႏွစ္ရာ ပညာေရးအဆင့္အတန္း ထုတ္ျပန္ခ်က္တြင္ ျမန္႔မာ့ပညာေရးအဆင့္သည္ ၁၉၉ တြင္ ရပ္တည္လွ်က္ရွိေၾကာင္း သမဂၢ သတင္းစာတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။
ကုလသမဂၢ အဖြဲ႔ႀကီး၏ ဌာနခြဲ တစ္ခုျဖစ္သည့္ ယူနက္စကို အဖြဲ႔ႀကီးမွ ထုတ္ျပန္လိုက္ေသာ ကမာၻ႔ႏိုင္ငံႏွစ္ရာ ပညာေရးအဆင့္အတန္း ထုတ္ျပန္ခ်က္တြင္ ျမန္႔မာ့ပညာေရးအဆင့္သည္ ၁၉၉ တြင္ ရပ္တည္လွ်က္ရွိေၾကာင္း သမဂၢ သတင္းစာတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။
ႏိုင္ငံတစ္ႏုိင္ငံ၏ ဖြံ႔ၿဖိဳးတုိးတက္မႈသည္
ပညာေရးသည္ အဓိကက်သည္။ ဒီမိုကေရစီ အစိုးရသစ္အေနျဖင့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး
လုပ္ငန္းမ်ားကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ေအာက္ေျခလူထု၊
လူတန္းစားမ်ား၏ စီးပြားေရး၊ ပညာေရး စသည္တို႕ကို တေျပးညီ
ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေအာင္လုပ္ေဆာင္ေပးရန္ အေရးႀကီးသည္။ ႏိုင္ငံအတြင္း
ေနထိုင္သည့္ လူထု၊ လူတန္းစားမ်ား ပညာေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မွသာလွ်င္
ဖြံ႔ၿဖိဳးတုိးတက္သည့္ အနာဂတ္ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ႀကီးကို
တည္ေထာင္ႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။
(သတင္းအရင္းအျမစ္- Arakantimes၊ ေရးသားသူ-
No comments:
Post a Comment